maandag 9 maart 2015

Wat is de AIDA formule?

AIDA formule
AIDA Formule
AIDA staat voor Attention Interest Desire en Action. Het is de meest gebruikte formule om de aandacht te trekken van je bezoekers, hun interesse op te wekken, een behoefte aan te spreken en ze een actie te laten ondernemen.

De AIDA formule bepaald dus de juiste volgorde die algemeen wordt in acht genomen om nieuwe klanten te maken.

Het is eigenlijk gebaseerd op heel eenvoudige psychologische principes en wordt bijna op elke website gebruikt om een bezoeker aan te zetten tot het ondernemen van een bepaalde actie.

 

De eerste A van AIDA staat voor attention


De bedoeling van de AIDA formule is dus op de eerste plaats het trekken van de aandacht (=Attention). Dit kan je door het plaatsen van een opvallende tekst, banner, foto welke qua kleur, inhoud enz. de aandacht trekt. Dit kan op een verkooppagina, inschrijvingspagina, bericht, artikel of andere website pagina.

De I van AIDA staat voor Interest


Op de tweede plaats wekken we de interesse op door in te spelen op de kwaliteit van het product of de dienst. De voordelen, het unieke karakter enz. De klant wordt ingelicht. Zijn interesse wordt als het ware opgewekt.

De D van AIDA staat voor Desire


Op de derde plaats wekken we een verlangen op door bijvoorbeeld uit te leggen wat men mist als men van het product of de dienst geen gebruik zou maken. Door de nadruk te leggen op het uitzonderlijke, zeldzaamheid en uniekheid. In deze stap is het van belang dat er een behoefte of vraag wordt ingevuld. Iemand wil bijvoorbeeld Online Bijverdienen en jouw product of dienst geeft op de behoefte en vraag alle antwoorden.

De laatste A van AIDA staat voor Action


Action of actie wil zeggen dat er een actie wordt ondernomen. Deze stap is cruciaal want als er geen actie wordt ondernomen hebben we ook geen klant. We kunnen een klant voor iets laten inschrijven. Hem/haar de mogelijkheid geven een aankoop te doen. bestelling te plaatsen enz. In deze stap is het van belang dat een geïnteresseerde klant met een sterk verlangen duidelijk wordt uitgelegd hoe hij een aankoop kan doen. Dit kan via een bestel-, betaalknop, inschrijvingsformulier, call to action enz.

De AIDA formule werkt doorgaans als een stappenplan waarbij het voor de klant zo eenvoudig mogelijk wordt gemaakt om te bepalen of het product en de dienst beantwoord aan de vraag of de behoefte met als call to action het gewenste resultaat.

Bij het online ondernemen is de laatste stap namelijk de call to action en het leveren van een kwalitatief product of dienst van groot belang. Kwaliteit en goede dienstverlening zorgt ervoor dat klanten terugkomen en dat er door middel van mond tot mond reclame een viraal effect ontstaat. Viraal wil zeggen dat het zich snel verspreid als een virus.

De AIDA formule kan men vergelijken met een trechter waar veel bezoekers uiteindelijk gekwalificeerde klanten worden.

Aangezien online reclame zich tegenwoordig sneller verspreid dan offline reclame en dus een sneeuwbal effect creëert nemen inkomsten exponentieel toe. Dit maakt het online ondernemen zo leuk. Je verdient niet alleen veel sneller maar ook voor een groot deel op automatische piloot met als gevolg meer vrije tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten